HISTORIA NATURALNA W SZKOŁACH TO:


Cykl 4 bezpłatnych spotkań z wykładowcą Fundacji. Zajęcia odbywać się będą co 3-4 tygodnie w szkole.

Cykl dla KLAS 4-6

Dlaczego 500 lat temu Europejczycy wyobrażali sobie świat jako zamieszkiwany przez legendarne jednorożce, mityczne harpie i syreny, czy straszne morskie potwory? Jak to możliwe, że przez wieki, stworzenia te sąsiadowały z jeleniami czy psami w encyklopediach przyrodniczych? Jakie odkrycia doprowadziły do powstania współczesnej biologii? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach oferowanego cyklu edukacyjnego. Podczas każdych spośród czterech zajęć warsztatowych prześledzimy historię poznawania przyrody od starożytnych fantastycznych opisów świata, po teorię ewolucji Karola Darwina.

W ramach zajęć dowiecie się:

  • z czego składa się żyrafa i gdzie żyją jednorożce, czyli jak wyobrażano sobie zwierzęta w starożytności Jak przyrodę przedstawiali artyści przed wiekami
  • co znaczy słoń oraz gdzie żyją ludzie z psimi głowami, czyli o wiedzy ze średniowiecznych bestiariuszy
  • czy wszystkie zwierzęta żyjące w wodzie są rybami, czyli przegląd renesansowych historii naturalnych
  • kiedy i dlaczego przestano wierzyć w legendarne zwierzęta, czyli o powstaniu nauk przyrodniczych

Cykl dla KLAS 7-8

Zajęcia zorientowane zostały wokół przyrodoznawstwa od starożytności do końca XIX wieku. Podczas naszych spotkań prześledzimy różne sposoby patrzenia na świat naturalny, szczególnie uwzględniając królestwo zwierząt oraz najbardziej kluczowe odkrycia i ich skutki. Zaczynając od filozoficznych rozważań Arystotelesa, poprzez dywagacje średniowiecznych teologów i renesansowych erudytów, aż po oświeceniowe teorie Karola Linneusza, Alexandra Humboldta czy Karola Darwina. Odbędziemy niezwykłą podróż po świecie historii nauk przyrodniczych. Podczas poszczególnych spotkań uczniowie zdobędą nie tylko ciekawe informacje z zakresu biologii czy historii nauki, ale także historii, historii sztuki oraz kulturoznawstwa. Takie interdyscyplinarne podejście, pozwalające na dostrzeżenie związków pomiędzy różnymi dziedzinami wiedzy, uzupełnione będzie o elementy warsztatowe, fragmenty dawnych traktatów przyrodniczych czy wypisy z dzienników podróżników, fragmenty filmów dokumentalnych, bogate ilustracje odzwierciedlające wyobrażenia na temat świata natury.

W ramach zajęć dowiecie się:

  • skąd wzięły się zwierzęta fantastyczne i czy wszystkie były wymyślone
  • gdzie odkryto rajskie ptaki i czy orangutany to legendarna rasa ludzka
  • czym naturalista różni się od zoologa i jak opisywano zwierzęta w renesansie. Trudne początki nauk przyrodniczych
  • jak widzenie natury zmienili wielcy przyrodnicy, Alexander Humboldt i Karol Darwin

Co się będzie działo?

Spotkania będą uzupełnione o ciekawe gry, quizy, czy zadania manualne, wszystko to okraszone bogatymi ilustracjami z epoki oraz multimediami. Wspólnie poznamy nie tylko historię nauk przyrodniczych, ale także związaną z nią historię kultury i sztuki.

Do kogo kierujemy projekt?

Zapraszamy klasy 4 - 8 warszawskich szkół podstawowych oraz klasy warszawskich szkół ponadpodstawowych


Rekrutacja na zajęcia została zamknięta.